Branża e-commerce - co w trawie piszczy?

Branża e-commerce jest jedną z najdynamiczniejszych, o ile nie najdynamiczniejszą wśród wszystkich branż. Uwarunkowane jest to niezwykłym tempem zachodzących zmian w sposobie myślenia oraz organizacji pracy.

Także duże znaczenie mają trendy, które są czasem dosyć stałe, a czasem zmienne niczym moda na dany kolor butów w tym jednym i tylko jedynym sezonie. Warto zastanowić się jakież to trendy zaczynają powszechnie obowiązywać i jakie one niosą za sobą korzyści.

– omnichannel (sprzedaż wielokanałowa)

Minęły już czasy gdy sprzedaż miała miejsce jedynie w sklepie stacjonarnym, targu czy po prostu na straganie. Aktualnie już nawet prowadzenie samego sklepu internetowego nie jest czymś wyjątkowym – wszystko idzie w kierunku sprzedaży wielokanałowej, co należy rozumieć jako dotarcie do Klienta posługującego się tabletem, smartfonem itd. Właśnie dlatego należy optymalizować swój sklep pod urządzenia mobilne by zapewnić swoim Klientom maksymalny komfort zakupów (przygotowanie witryny pod urządzenia mobilne, dodanie szybkich płatności on-line, prawidłowe rozpoznanie użytkownika – to wszystko oczywiście wsparte przemyślanym marketingiem). Szacunkowo sprzedaż wielokanałowa przekłada się na ok. trzykrotnie większy obrót – jest więc o co walczyć.

– marketing na każdym kroku

Prowadzenie akcji marketingowych to nie tylko wykupienie reklamy na FaceBooku, czy rozsyłanie newsletterów – wielu profesjonalistów wykorzystuje jednocześnie wiele kanałów marketingowych takich jak: social media, content marketing, akcje marketingowe w wyszukiwarkach, oraz tzw. internet/mobile marketing. Należy pamiętać, że każdy z nich jest równie ważny i może w znaczący sposób przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności marki oraz budowę jej pozytywnego wizerunku. Warto kontrolować efekty starań – istnieją specjalistyczne narzędzia do monitorowania ruchu na stronie sklepu. Prowadzenie akcji marketingowych na szeroką skalę zazwyczaj generuje spore koszty, jednak prowadzone odpowiednio, praktycznie w każdym przypadku przekładają się na znaczną poprawę obrotów sklepu – jest więc o co walczyć.

– wartość merytoryczna

Niepowtarzalny i unikalny opis danego produktu jest niezwykle ważny i pozwala na znaczną poprawę odbioru sklepu przez Klienta, jednak na tym nie koniec. Każdy specjalista od marketingu jest świadomy jak wielkie znaczenie ma prowadzenie jednocześnie czegoś na kształt bloga – gdzie powinny znaleźć się różnego rodzaju poradniki tematyczne (jak, co i dlaczego warto kupić)., rankingi, różnego rodzaju testy sprzętu (w zależności od profilu sklepu). Jeżeli potrafimy zadbać o Klienta i o jego potrzeby (których sam może nie być do końca świadomy) – jesteśmy na bardzo dobrej drodze do sukcesu. Warto podkreślić, że unikalne i wartościowe publikacje poza postrzeganiem Klienta, przekładają się także na znacznie lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych (a jest to współcześnie konieczność). „Konsekwencja to podstawa” – długofalowe korzyści z pewnością nie będą małe.
– darmowa wysyłka (od pewnej kwoty) oraz darmowe zwroty

Zakupy w sieci są dla wielu ludzi problematyczne, w szczególności gdy kupowany towar jest trudno dostępny w sklepach stacjonarnych i nie ma gdzie pójść by „dotknąć i sprawdzić” sprzęt przed złożeniem zamówienia. Barierę tą z łatwością można przełamać oferując zarówno darmową wysyłkę, jak i późniejszy zwrot towaru (oczywiście pełnowartościowego). Potencjalny Klient jest świadomy, że praktycznie niczym nie ryzykuje kupując dany towar w sklepie. Oczywiście zawsze znajdą się ludzie, którzy będą chcieli wykorzystać sytuację i kupią coś za XX zł by zyskać darmową wysyłkę i później 80% chcą zwrócić – jednak takie zagrania nie są całe szczęście bardzo częste. Sposobem na walkę z takimi „Klientami” może być odpowiedni regulamin sklepu – jednak to temat bardzo obszerny i zależny od wielu czynników.

– zero problemów

Współczesny Klient oczekuje, że nie napotka żadnych problemów podczas wyboru towaru jaki go interesuje, następnie bezproblemowo zapłaci za niego oraz możliwie szybko zostanie mu on dostarczony. Właśnie tego typu doświadczenia ze sklepem sprawiają, że wróci do nas z kolejnym zamówieniem. Dlatego też warto optymalizować i maksymalnie upraszać procedury zakupowe – z korzyścią dla obu stron. Jeżeli e-sklep jest łatwy w obsłudze i nie wymaga wielu kliknięć – zyskuje przewagę nad konkurencją.

Podsumowanie

Oczywiście powyższe trendy w branży e-Commerce to tylko czubek góry lodowej, jednak ze względu na ich diametralne znaczenie dla powodzenia w e-handlu należy o nie zadbać w pierwszej kolejności (co nie oznacza możliwości zaniedbywania innych aspektów). Podstawą, która nie została poruszona jest oczywiście profesjonalna, miła, rzeczowa i inteligentna (potrafiąca wyczuć aktualny nastrój i potrzeby Klienta) obsługa – w tym także reklamacyjna.

Źródło:

https://netgraf.pl

https://sellasist.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ