Najbardziej skuteczna reklama powinna docierać głównie do odbiorców, zainteresowanych konkretnymi produktami czy usługami. Z tego powodu większość sklepów internetowych oraz firm posiadających własne strony internetowe wykorzystuje do kontaktów z klientami mailingi. Jednak budowanie własnej bazy adresowej wymaga czasu oraz wiedzy na temat ochrony danych osobowych.

Jak budować bazę odbiorców

Skuteczny mailing składa się z kreacji (około 20% sukcesu), dobrze przekazanej oferty (około 40%) oraz grupy odbiorców (kolejne 40%). To od właściwie dobranej do danego mailingu grupy odbiorców zależy sukces danej kampanii. Jednak większość marketerów gromadzi zbyt wiele danych o odbiorcach, przy czym jednocześnie aż 85% marketerów nie selekcjonuje tych danych, aby wysyłać bardziej spersonalizowane mailingi. Jednocześnie klienci nie chcą wypełniać zbyt rozbudowanych formularzy, w których podają swoje dane. Jeśli formularz ma więcej niż 7 pól, wskaźnik porzucenia, czyli zaprzestania wypełniania przez potencjalnego klienta, sięga ponad 90%. Dane osobowe warto wykorzystać do personalizowania mailingu, natomiast dane dotyczące miejsca zamieszkania mogą posłużyć do wyciągania wniosków opartych na badaniach behawioralnych, jednak ich przełożenie na sukces mailingu może być znikome.

Co podają klienci

Adres mailowy klienta, podobnie jak jego numer telefonu i numer PESEL, podlegają prawnej ochronie. Dlatego ważne jest miejsce pozyskania maila klienta. Przede wszystkim warto o niego prosić na stronie internetowej, dopisując klienta do newslettera, co można wykorzystać wstawiając odpowiednią zgodę przy formularzu kontaktu. Często firmy wykorzystują w tym celu pop-upy, które wyświetlają się jedynie osobom, które nie zapisały się do newslettera. Przy prowadzeniu komunikacji z klientem, np. w celu potwierdzenia zakupu, również można wstawić informację o możliwości zapisania się do newslettera. Odpowiednią klauzulę można również umieścić w formularzu papierowym, wypełnianym przez klienta np. w hotelu.

Do pozyskania adresów mailowych coraz częściej wykorzystuje się media społecznościowe oraz konkursy, przy czym za każdym razem należy pamiętać, aby informować klientów o celu gromadzenia i przetwarzania danych osobowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ