Certyfikat SSL

0
Certyfikat SSL

Certyfikaty SSL są to pewne narzędzia, które na celu mają zapewnić odpowiednią ochronę witryn internetowych. Są również gwarantem zachowania poufności danych, które zostały przesłane drogą elektroniczną. Całkowite bezpieczeństwo zapewnia stosowanie szyfru komunikacji między komputerami. Certyfikaty SSL posiadają wszelkie informacje o właścicielu domeny w zależności od tekstu. Mogą to być adres, dane osobowe itp. Jednakże dane te są specjalnie zabezpieczane i w stu procentach bezpieczne.

Dobrze jest również wiedzieć, że certyfikaty SSL jest to kryptograficzne zabezpieczenie danych. Na pewno każdy z nas chociaż raz w swoim życiu musiał na jakiejś stronie internetowej podać swoje dane w formularzu. Dane przesyłane są na serwer, jednak z owym certyfikatem nie występują one w postaci tradycyjnego tekstu, tylko tak jak już wcześniej zostało wspomniane – są zaszyfrowane. Dzięki temu nikt niechciany nie ma możliwości ich przejąć.

Sklep internetowy, a certyfikat SSL

Przedsiębiorcy często zadają sobie pytanie, czy posiadanie certyfikatu SSL jest obowiązkiem. Otóż nie. W żadnej ustawie, prawach przy rozporządzeniach nie ma o tym słowa. Logicznie rzecz biorąc oznacza to, że certyfikat jest jedynie powinnością. Czy jednak jest tak naprawdę?

Chociaż żadne ustawy nie posiadają konkretnych wzmianek na ten temat, to niestety diabeł tkwi w szczegółach. Ustawa o ochronie danych osobowych jasno mówi, że administratur musi przed procesem udostępniania danych osobom nieupoważnionym odpowiednio je zabezpieczać.

Najtańszym,a także najszybszym sposobem na osiągnięcie tego jest właśnie certyfikat SSL. Każdy klient, który zamówi jakiś produkt będzie musiał podać swoje dane osobowe. Dlatego każdy przedsiębiorca musi mieć pewność, że owe wiadomości są solidnie chronione. To jego główny obowiązek. Dlatego SSL dobrze jest stosować, by zapewnić komfort sobie i klientom, bez narażania na nieprzyjemne sytuacje.

Zakładanie sklepu internetowego

0
Zakładanie sklepu internetowego

Ze względu na dynamiczny rozwój e-commerce coraz częściej poszukiwane są informacje, jak założyć sklep internetowy. Nie jest to trudne, jednak oprócz odpowiedniej technologii, związanej z systemem do obsługi sprzedaży internetowej i jej kosztu warto również zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników.

Najważniejszy jest pomysł

Swoje plany dotyczące sprzedaży przez internet należy rozpocząć od podjęcia decyzji, związanej z rodzajem produktów i asortymentu, jaki będzie sprzedawany online. Pomysł warto poprzeć badaniami rynku czy odpowiednio napisanym biznes planem. Kolejnym krokiem będzie stworzenie strategii marketingowej, w której będzie ustalona grupa docelowa, ale również będą oszacowane koszty związane z promocją oraz przyszłe przychody.

Nazwa sklepu – domena, hosting i obsługa informatyczna

Po stworzeniu dobrego planu dotyczącego rozwoju sklepu warto wybrać chwytliwą nazwę dla sklepu internetowego. Z nazwą sklepu wiąże się również konieczność zakupu odpowiedniej domeny. Dobra nazwa dla sklepu powinna być krótka, łatwo zapamiętywalna oraz łatwa do zapisania. Niewskazane jest dodawanie końcówek związanych z lokalizacją sklepu (np. końcówka pol w nazwie sklepu), ale również wykorzystywanie nazw anglojęzycznych.

Wybór odpowiedniego oprogramowania

Na rynku są dostępne rozwiązania bezpłatne oraz płatne, przy czym rozwiązania płatne dają więcej możliwości i nie trzeba ich zmieniać, co również wiąże się z kosztami. Najbardziej optymalne jest oprogramowanie napisane specjalnie pod kątem danego sklepu, które może być bardzo drogie. Przed wyborem konkretnego rozwiązania należy wskazać najbardziej potrzebne funkcjonalności oraz przetestować sklep zarówno od strony użytkownika, jak i administratora.

Zarejestrowanie działalności

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z koniecznością zarejestrowania działalności gospodarczej. Przy wyborze jednoosobowej działalności wszelkie formalności można załatwić przez internet, co skutkuje zarejestrowaniem działalności i uzyskaniem numeru REGON oraz NIP. Firma musi również posiadać własny rachunek bankowy.

Prowadzenie sklepu internetowego – pozyskiwanie dostawców

0
Prowadzenie sklepu internetowego - pozyskiwanie dostawców

Otworzenie działalności w postaci sklepu internetowego wiąże się z koniecznością podjęcia szeregu decyzji, od rodzaju sprzedawanego asortymentu poprzez rodzaj oprogramowania do prowadzenia działalności, aż po sposób realizacji zamówień. Jednym z najważniejszych aspektów działalności handlowej w Internecie jest umiejętność pozyskania dostawców, których produkty będą sprzedawane online.

Dlaczego dostawca a nie magazyn

Większość sklepów internetowych albo w ogóle nie prowadzi własnych magazynów, albo ich zapasy magazynowe obejmują najczęściej nabywane produkty. Dlatego tak ważna staje się współpraca z dostawcami, którzy w krótkim czasie dostarczą produkty zamówione online przez klienta. Jednak należy pamiętać, że w niektórych branżach dłuższa realizacja zamówienia jest standardem, zwłaszcza w przypadku produktów personalizowanych.

Najszybciej można dotrzeć do dostawców korzystając z grup i forów tematycznych, na których przedsiębiorcy są obecni. Bardzo często dostawcami są działające na terenie Polski hurtownie i dystrybutorzy światowych marek. Przy bezpośrednim podejmowaniu współpracy z dostawcami zagranicznymi warto zadbać o możliwość zwrotu produktów, które mogą ulec uszkodzeniu w czasie transportu z odległych regionów.

Dropshipping

Część hurtowni oferuje również możliwość spakowania i wysłania produktów, które zamówił klient. Taka usługa jest dostępna jako dropshipping, przy czym należy tu pamiętać, że wysłanie przesyłki do klienta przez hurtownię wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów. Mimo konieczności podzielenia się zyskiem z hurtownią z takiego rozwiązania często korzystają początkujący właściciele sklepów internetowych.

Podejmując współpracę bezpośrednio z dostawcą czy z hurtownią należy się przygotować do negocjacji. W praktyce pierwsza cena, jaką hurtownia czy dostawca oferują, jest ceną wyjściową. W przypadku podjęcia dłuższej współpracy czy przy określonych obrotach, przekładających się na wartość zakupów, można liczyć na dodatkowe upusty, co z kolei przekłada się na niższą cenę końcową, jaką klient płaci za dany produkt.

Wybór oprogramowania do sklepu internetowego

0
Wybór oprogramowania do sklepu internetowego

Przy otwieraniu sklepu internetowego jedna z najważniejszych decyzji, jaką należy podjąć, wiąże się z koniecznością wskazania oprogramowania do obsługi sprzedaży. Na rynku są dostępne rozwiązania bezpłatne oraz płatne, można się również zdecydować na zakupienie oprogramowania, które powstanie z myślą o konkretnym sklepie. Takie rozwiązanie jest jednak najdroższe.

Rozwiązania bezpłatne

Wszystkie rozwiązania bezpłatne stworzone są jako oprogramowanie open source. Jednak dodatkowe moduły czy szablony, np. wygląd sklepu, mogą być dostępne jedynie w opcji płatnej. Jako oprogramowanie bezpłatne dostępne są m.in.: PrestaShop, Magento czy WooCommerce. Najczęściej wybierane są szablony dostępne w PrestaShop ze względu na intuicyjnie zbudowany interfejs. Rozwój sklepu w tym przypadku jest możliwy poprzez wykorzystanie kolejnych modułów, jednak nie ma potrzeby ingerowania w kod. Rozbudowany system Magento jest wykorzystywany przez większe sklepy internetowe, natomiast z WooCommerce korzystają przede wszystkim osoby, które doskonale się posługują WordPressem.

Rozwiązania płatne

Przy wyborze oprogramowania płatnego należy pamiętać, że za takie oprogramowanie należy zapłacić. Taka opłata może być opłatą jednorazową lub opłatą abonamentową, pobieraną co miesiąc lub raz w roku. Wśród tych rozwiązań warto zwrócić uwagę na programy: Shoper, Click Shop, IAI Shop, Sky-Shop, AptusShop czy Comarch ERP e-Shop. Najpopularniejszym oprogramowaniem płatnym jest oprogramowanie Shoper, które jest dostępne zarówno w postaci licencji SaaS z rocznym abonamentem, jak i z samodzielnym dostosowaniem oprogramowania do potrzeb w postaci opłaty jednorazowej. Click Shop z kolei minimalizuje formalności, co przekłada się m.in. na możliwość skorzystania z gotowych szablonów do mailingu. Asystent konfiguracji przyspiesza jego instalację. Rozwiązanie Comarchu (Comarch ERP e-shop) dostępne jest jako oprogramowanie stacjonarne, które instaluje się na własnym serwerze, jak i w wersji opartej na serwerze właściciela oprogramowania.

Oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego powinno być również zintegrowane z którymś z popularnych systemów do wysyłki mailingów.

Mailingi i ochrona danych osobowych

0
Mailingi i ochrona danych osobowych

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się również z koniecznością przetwarzania danych osobowych oraz zarejestrowania bazy danych klientów w GIODO. Poniższe informacje zawierają kwintesencję wiedzy, jaką powinien posiadać każdy posiadacz sklepu internetowego.

Gromadzenie danych osobowych i ich ochrona

Blisko 90% właścicieli sklepów internetowych w swoich działaniach uwzględnia kampanie marketingowe, w tym mailingi skierowane do klientów. To mailingi są drugim powodem, dla którego klienci korzystają z danego sklepu internetowego. Gromadzenie danych osobowych od klientów według właścicieli sklepów internetowych aż się prosi o skierowanie do takich klientów oferty, wysyłanej w postaci mailingu. Wynika to z prostego mechanizmu, według którego klient, który raz dokonał zakupów, będzie bardziej skłonny do zakupów w przyszłości. Z konieczności rejestrowania danych w GIODO są zwolnione te podmioty, które dane przechowują jedynie w celu wystawienia faktury. W przypadku sklepów internetowych takie dane gromadzone są również w innych celach, m.in. po to, aby wysłać klientom zamówione produkty. Takie dane mogą być wykorzystane także w systemach CRM, w które wyposażone są systemy do obsługi sklepów internetowych.

Jak gromadzić dane od klientów

Przede wszystkim przy podawaniu danych przez klientów należy pozyskać od nich zgody na przetwarzanie danych osobowych, przy czym klienci muszą mieć świadomość, na co wyrażają zgodę. Takie zgody najlepiej jest uzyskać na etapie zakładania konta. Zwykle klienci chętnie godzą się na podanie adresu mailowego, aby otrzymywać regularnie informacje przesyłane jako newslettery. Zgody nie mogą także być domyślnie zaznaczone, jeśli ich wyrażenie wiąże się z koniecznością zaznaczenia odpowiednich check boxów. Warto również poinformować klienta, jak często będą przesyłane do niego informacje marketingowe.

Zgromadzone dane należy zarejestrować jako zbiory danych w GIODO, przy czym można to zrobić online. W przypadku przechowywania danych na serwerach zewnętrznych odpowiednie zgody muszą być uzyskane także od dostawców zewnętrznych.

Skuteczna promocja w Internecie

0
Skuteczna promocja w Internecie

Internet jest medium, które w krótkim czasie dociera do bardzo dużej liczby odbiorców. Z tego powodu najskuteczniejsza reklama to reklama internetowa. Jednak skuteczna promocja firmy czy usług w Internecie może być uzależniona od wielu czynników. Od wykupienia promocji opartej na linkach, rozliczanych w modelu Pay per Click, poprzez pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych, działań kojarzonych z SEO, aż po media społecznościowe – Internet daje wiele możliwości w zakresie promocji.

Media społecznościowe

Obecność firmy w mediach społecznościowych to obowiązek, jednak należy pamiętać, że aktywny profil na Facebooku nie musi się przekładać na wzrost sprzedaży produktów czy usług. Facebook, podobnie jak inne media społecznościowe, należy wykorzystywać pod kątem obecności i rozpoznawalności marki. Aktywny profil można również wykorzystać do budowania bazy mailingowej.

Marketing emailowy

To właśnie mailing do klientów jest uznawany za jedną z najskuteczniejszych form promowania marki w Internecie, a jego skuteczność daje się bardzo łatwo przeliczyć na sprzedaż. W odróżnieniu od postów na Facebooku, mailing jest dostępny przez cały czas, gdy odbiorca posiada mail w swojej poczcie, można do niego wracać, dodatkowo spora część pracowników zaczyna dzień od przejrzenia przychodzących wiadomości, w tym mailingów. Należy jednak pamiętać, że reklama wysyłana mailem może być skierowana jedynie do odbiorców, którzy wyrazili na to zgodę.

Reklama internetowa

Do najczęściej wymienianych form reklamy internetowej zalicza się SEO i zwiększenie ruchu na stronie dzięki reklamie PPC. PPC to reklama oparta na linkach, pojawiających się w wyszukiwarkach, przy czym najważniejszy w tym przypadku jest model rozliczenia za efektywność takiej reklamy. Płaci się w niej za każde kliknięcie w link. Najskuteczniejszą formą takiej reklamy jest AdWords, obecna jako reklamy tekstowe w Google. SEO obejmuje cały proces, który ma zoptymalizować stronę internetową pod kątem wyszukiwarek internetowych. Modyfikacje najczęściej dotyczą treści opublikowanych na stronie internetowej, ale również wiążą się z czytelnością linków oraz sprawdzaniem strony pod kątem duplikowania treści.

Promocja w Internecie powinna wykorzystywać różne formy reklamy, aby w ten sposób dotrzeć do jak najszerszego grona potencjalnych odbiorców.

Marketing emailowy jako najskuteczniejsza forma reklamy

0
Marketing emailowy jako najskuteczniejsza forma reklamy

Polacy coraz chętniej robią zakupy w Internecie. Jednak rosnąca popularność sklepów internetowych oznacza również konieczność sięgnięcia po skuteczne formy reklamy, aby wyróżnić się pozytywnie na tle konkurencji.

Skuteczność reklamy zależy od bazy

Email marketing opiera się głównie na sprawdzonej zasadzie mówiącej o tym, że klient, który już raz dokonał zakupów, będzie przejawiał większą skłonność do zakupów ponownych w tym samym sklepie internetowym. Z tego powodu część sklepów internetowych udostępnia możliwość realizacji zakupów jedynie dla zarejestrowanych użytkowników, których dane gromadzi i przetwarza. Przy tej okazji warto zapytać klienta o zgodę na przesyłanie materiałów promocyjnych, czyli mailingów.

Jaki system do mailingu wybrać

Mailingi do klientów powinny być jak najbardziej profesjonalne, dlatego przy ich wysyłce warto postawić na sprawdzone rozwiązania, udostępniane przez dostawców gotowych rozwiązań. Przed pierwszą wysyłką należy taki system przetestować, aby zapoznać się z jego funkcjonalnościami. Korzystanie z gotowych rozwiązań pozwala na segmentację mailingów, czyli wysyłanie ich jedynie do wybranego grona odbiorców lub też oferowanie specjalnych promocji dla odbiorców newslettera. Jednak nawet najbardziej profesjonalny mailing może się spotkać z brakiem zainteresowania ze strony odbiorców, co mierzy się wskaźnikiem OR, wyrażającym procent otwartych wiadomości. Gdy ten współczynnik spada, można dokonać odpowiednich modyfikacji w mailingu, aby zwiększyć jego skuteczność. Podobnie się dzieje, gdy spada współczynnik klikalności (CTR) na treści, przesłane w mailingach.

Niektóre systemy mailingowe zezwalają również na wysyłanie ofert jedynie we wskazane dni tygodnia, zgodnie z rosnącym zainteresowaniem klientów. Warto jednak pamiętać, że zbieranie informacji o preferencjach zakupowych klientów wymaga czasu. Można co prawda posiłkować się danymi statystycznymi, jednak nie zawsze będą się one pokrywać w pełni z ofertą danego sklepu internetowego.

Własny magazyn w sklepie internetowym

0
Własny magazyn w sklepie internetowym

Posiadanie własnego magazynu z najczęściej wybieranym asortymentem może być wskazane, zarówno w przypadku sklepów stacjonarnych, jak i w sklepach internetowych. Są jednak branże, w których nie ma konieczności posiadania własnego magazynu, a wydłużony czas oczekiwania na dostawę jest wręcz normą.

Brak asortymentu jako norma?

W tradycyjnym handlu przykładem branż, w których klient zgadza się na oczekiwanie na dostawę, jest branża meblowa, gdy niejednokrotnie na zamówione meble czeka się nawet kilka tygodni. Podobnie dzieje się w aptekach, które na zamówienie sprowadzają rzadziej kupowane leki. Taki schemat działania daje się zaobserwować również w sklepach internetowych, np. w księgarniach internetowych bez problemu można zamówić bestsellery, natomiast reszta pozycji jest zamawiana u dystrybutorów.

Sklep bez towaru

istnieją jednak i takie sklepy, które nie posiadają absolutnie żadnych produktów, dostępnych od ręki. Przykładem takiego sklepu jest bao.pl, dostępny jedynie dla klientów, którzy zostali do niego zaproszeni. Sklep ten działa w oparciu o system zamówień – przez wskazany okres zbierane są zamówienia, aby w konkretnym terminie wszyscy zamawiający otrzymali zakupione produkty. Na podobnym schemacie oparte jest działanie sklepów z dobrami luksusowymi. W tym przypadku koszty związane z magazynowaniem produktów mogłyby przewyższać zyski ze sprzedaży.

Magazyn bywa jednak konieczny

Klienci najwyżej cenią sklepy, które w krótkim czasie realizują ich zamówienia. Można jednak wymienić cale branże, w których istnieje wręcz konieczność posiadania choćby niewielkich zapasów w magazynie. Do takich sklepów zalicza się m.in. sklepy oferujące prezenty, gdzie niezbędna jest możliwość sięgnięcia po towar z magazynu głównie ze względu na to, że klienci przypominają sobie o takich zakupach w ostatniej chwili. Posiadanie w magazynie różnych towarów powinno dotyczyć przede wszystkim tych produktów, które szybko się sprzedają. Zwykle w magazynach sklepów internetowych znajduje się do 80% całego asortymentu.

Ściąganie produktów dopiero po fakcie, czyli po zakupieniu ich przez klienta, jest bardzo charakterystyczne dla sklepów rozpoczynających swoją działalność. Takie działanie może się jednak przełożyć na utratę zaufania ze strony klientów, gdy termin realizacji zostanie wydłużony albo gdy klient nie otrzyma zamówionych produktów ze względu na ich brak w hurtowniach.

Od pomysłu do własnego sklepu internetowego

0
Od pomysłu do własnego sklepu internetowego

Sklepy internetowe wskazywane są jako alternatywa dla sklepów stacjonarnych, przy czym bardzo często wymienia się je jako możliwość rozpoczęcia działalności nawet przy małym wkładzie własnym. Rosnące zainteresowanie klientów możliwością robienia zakupów w Internecie przekłada się na rosnącą liczbę takich sklepów. W większości z nich sprzedaż netto w ciągu roku nie przekracza 100 000 złotych, jednak nawet na rynku polskim można znaleźć sklepy internetowe, których obroty liczy się w dziesiątkach milionów złotych.

Ważny jest… pomysł

Przy otwieraniu własnego sklepu internetowego najważniejszy jest pomysł, czyli znalezienie niszy dla siebie i swoich produktów. Trafienie do wyselekcjonowanej grupy odbiorców oznacza możliwość regularnej sprzedaży produktów oraz posiadanie grona sprawdzonych klientów. Decydując się na konkretną branżę, warto się również zastanowić, czy zamiast inwestowania w całą gałąź (np. ubrania dla kobiet), nie lepiej jest postawić na produkty skierowane do konkretnej grupy odbiorców (np. ubrania dla kobiet puszystych).

Dostawcy i kontrahenci

Kolejnym ważnym ogniwem w sprzedaży internetowej są dostawcy. Każdy sklep internetowy musi współpracować z hurtowniami lub bezpośrednio z producentami danego asortymentu, co może oznaczać konieczność podpisania odpowiednich umów. Niektóre hurtownie przejmują na siebie konieczność spakowania i wysłania zamówionych produktów. Takie rozwiązanie, choć jest niezwykle wygodne, w praktyce oznacza konieczność podzielenia się z hurtownią zyskiem ze sprzedaży.

Handel w sieci

Najwięcej trudności początkującym sprzedawcom sprawia wybór odpowiedniego oprogramowania, które będzie wspierać handel w sieci. Do wyboru przyszli właściciele sklepu internetowego mają trzy rozwiązania: oprogramowanie bezpłatne, oprogramowanie płatne dostępne w wersji „z pudełka” oraz oprogramowanie realizowane na zamówienie. Najatrakcyjniejsze są gotowe rozwiązania, za które płaci się miesięczny abonament. Rozwiązania bezpłatne wiążą się z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów, związanych m.in. z hostingiem, zakupem domeny oraz instalacją całego systemu. W rozwiązaniach na zamówienie wszystkie te elementy są wliczone w koszt oprogramowania dostosowanego do specyfiki działalności sklepu, ale ich koszt jest dość wysoki dla początkującego sprzedawcy.

Budowanie własnej bazy do mailingów

0
Budowanie własnej bazy do mailingów

Najbardziej skuteczna reklama powinna docierać głównie do odbiorców, zainteresowanych konkretnymi produktami czy usługami. Z tego powodu większość sklepów internetowych oraz firm posiadających własne strony internetowe wykorzystuje do kontaktów z klientami mailingi. Jednak budowanie własnej bazy adresowej wymaga czasu oraz wiedzy na temat ochrony danych osobowych.

Jak budować bazę odbiorców

Skuteczny mailing składa się z kreacji (około 20% sukcesu), dobrze przekazanej oferty (około 40%) oraz grupy odbiorców (kolejne 40%). To od właściwie dobranej do danego mailingu grupy odbiorców zależy sukces danej kampanii. Jednak większość marketerów gromadzi zbyt wiele danych o odbiorcach, przy czym jednocześnie aż 85% marketerów nie selekcjonuje tych danych, aby wysyłać bardziej spersonalizowane mailingi. Jednocześnie klienci nie chcą wypełniać zbyt rozbudowanych formularzy, w których podają swoje dane. Jeśli formularz ma więcej niż 7 pól, wskaźnik porzucenia, czyli zaprzestania wypełniania przez potencjalnego klienta, sięga ponad 90%. Dane osobowe warto wykorzystać do personalizowania mailingu, natomiast dane dotyczące miejsca zamieszkania mogą posłużyć do wyciągania wniosków opartych na badaniach behawioralnych, jednak ich przełożenie na sukces mailingu może być znikome.

Co podają klienci

Adres mailowy klienta, podobnie jak jego numer telefonu i numer PESEL, podlegają prawnej ochronie. Dlatego ważne jest miejsce pozyskania maila klienta. Przede wszystkim warto o niego prosić na stronie internetowej, dopisując klienta do newslettera, co można wykorzystać wstawiając odpowiednią zgodę przy formularzu kontaktu. Często firmy wykorzystują w tym celu pop-upy, które wyświetlają się jedynie osobom, które nie zapisały się do newslettera. Przy prowadzeniu komunikacji z klientem, np. w celu potwierdzenia zakupu, również można wstawić informację o możliwości zapisania się do newslettera. Odpowiednią klauzulę można również umieścić w formularzu papierowym, wypełnianym przez klienta np. w hotelu.

Do pozyskania adresów mailowych coraz częściej wykorzystuje się media społecznościowe oraz konkursy, przy czym za każdym razem należy pamiętać, aby informować klientów o celu gromadzenia i przetwarzania danych osobowych.

ZOBACZ TEŻ