Od pomysłu do własnego sklepu internetowego

Sklepy internetowe wskazywane są jako alternatywa dla sklepów stacjonarnych, przy czym bardzo często wymienia się je jako możliwość rozpoczęcia działalności nawet przy małym wkładzie własnym. Rosnące zainteresowanie klientów możliwością robienia zakupów w Internecie przekłada się na rosnącą liczbę takich sklepów. W większości z nich sprzedaż netto w ciągu roku nie przekracza 100 000 złotych, jednak nawet na rynku polskim można znaleźć sklepy internetowe, których obroty liczy się w dziesiątkach milionów złotych.

Ważny jest… pomysł

Przy otwieraniu własnego sklepu internetowego najważniejszy jest pomysł, czyli znalezienie niszy dla siebie i swoich produktów. Trafienie do wyselekcjonowanej grupy odbiorców oznacza możliwość regularnej sprzedaży produktów oraz posiadanie grona sprawdzonych klientów. Decydując się na konkretną branżę, warto się również zastanowić, czy zamiast inwestowania w całą gałąź (np. ubrania dla kobiet), nie lepiej jest postawić na produkty skierowane do konkretnej grupy odbiorców (np. ubrania dla kobiet puszystych).

Dostawcy i kontrahenci

Kolejnym ważnym ogniwem w sprzedaży internetowej są dostawcy. Każdy sklep internetowy musi współpracować z hurtowniami lub bezpośrednio z producentami danego asortymentu, co może oznaczać konieczność podpisania odpowiednich umów. Niektóre hurtownie przejmują na siebie konieczność spakowania i wysłania zamówionych produktów. Takie rozwiązanie, choć jest niezwykle wygodne, w praktyce oznacza konieczność podzielenia się z hurtownią zyskiem ze sprzedaży.

Handel w sieci

Najwięcej trudności początkującym sprzedawcom sprawia wybór odpowiedniego oprogramowania, które będzie wspierać handel w sieci. Do wyboru przyszli właściciele sklepu internetowego mają trzy rozwiązania: oprogramowanie bezpłatne, oprogramowanie płatne dostępne w wersji „z pudełka” oraz oprogramowanie realizowane na zamówienie. Najatrakcyjniejsze są gotowe rozwiązania, za które płaci się miesięczny abonament. Rozwiązania bezpłatne wiążą się z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów, związanych m.in. z hostingiem, zakupem domeny oraz instalacją całego systemu. W rozwiązaniach na zamówienie wszystkie te elementy są wliczone w koszt oprogramowania dostosowanego do specyfiki działalności sklepu, ale ich koszt jest dość wysoki dla początkującego sprzedawcy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ