Aspekt ochrony danych osobowych od zawsze był istotny, a szczególnie widoczne jest to w ostatnich latach. Co więcej, konsekwencje wynikające z naruszenia zasad w tym zakresie, stały się wyraźnie zaostrzone. Niezaprzeczalny jest w związku z tym fakt, że znajomość prawa i jego przestrzeganie w tej sferze są nie tylko odpowiedzialnym i koniecznym postępowaniem, ale także zapewniają spokój i pełną kontrolę podczas prowadzenia biznesu. W poniższym artykule poruszymy temat czynników ułatwiających funkcjonowanie w nowo przyjętym systemie. Jednym z tych czynników jest certyfikat SSL.
Funkcje certyfikatów zabezpieczających
Certyfikaty SSL są swoistego rodzaju ochroniarzami wrażliwych informacji biznesowych. Ich działanie polega na szyfrowaniu danych do odbiorcy, które mogę być odszyfrowane tylko przez niego. Ponadto taki certyfikat potwierdza wiarygodność domeny internetowej, a co za tym idzie wiarygodność jej właściciela. Jest przy tym gwarancją, że przepływające dane i cała komunikacja jest poufna. Istnieją różne rodzaje takich certyfikatów, a im dłuższy jest ich szyfr, tym trudniej odszyfrować przesyłane przez nich dane. Obecnie istnieją dwie dostępne ich wersje. To, czy dana strona internetowa go ma, można łatwo rozpoznać po obecności kłódki, po lewej stronie adresu, a także po wszystkim dobrze znanym protokole również występującym na tym pasku. Przed założeniem certyfikatu na własną stronę internetową, o poradę i szczegółowe informacje warto zwrócić się do konsultanta IT lub skorzystać z usługi Body Leasing IT – takich ludzi znajdziesz dzięki Finitec.
Rodzaje certyfikatów SSL
Zdarza się, że wspomniana kłódka i protokół są koloru zielonego. Kolor ten charakteryzuje najmocniejsze zabezpieczenie, rozpoznawane jako EV (Extended Validation). Jest to cecha charakterystyczna dla prestiżowych witryn, takich jak strony bankowe, gdzie chronione są nie tylko dane osobowe, ale także środki finansowe klientów. Na takie zabezpieczenia można natknąć się także wszelkich stronach rządowych i międzynarodowych. Nieco niższy rangą i siłą ochrony jest certyfikat OV (Organisation Validation). Wykorzystywany jest tam, gdzie na danej stronie obecne są rozbudowane formularze, obligujące odbiorców do udostępnienia swoich danych osobowych, adresu zamieszkania czy numeru karty kredytowej. Jest to typowe działanie dla serwisów z branży hotelarskiej, lotniczej czy dużych sklepów internetowych. Koszt inwestycji w certyfikat jest relatywnie niewielki w porównaniu do korzyści, jakie przynosi i jaką gwarancję finansową zapewnia. Ostatnim typem certyfikatu jest ten najsłabszy, ale w pełni wystarczający dla większości wszystkich istniejących stron internetowych i nosi nazwę DM (Domain Validation). Zabezpiecza on transmisję danych w obrębie strony przed nieproszonymi gośćmi, a także potwierdza jej autentyczność.