Pozycjonowanie wizerunkowe, czyli dlaczego opinie mają znaczenie w SEO?

Opinie i komentarze na forach internetowych, blogach oraz w mediach społecznościowych stanowią dla niektórych przedsiębiorstw wyraźne brzemię. Szczególnie gdy nieprzychylne referencje czy negatywna opinia nie są prawdziwe. W takich przypadkach warto pomóc wizerunkowi swojej firmy – między innymi z wykorzystaniem pozycjonowania wizerunkowego.

W świecie marketingu internetowego kilkanaście lat temu (gdy referencje w Internecie nie były jeszcze tak powszechne, jak dziś) można było zauważyć problem, z którym borykało się znane przedsiębiorstwo produkujące słodkie desery oraz dodatki do ciast. Wpis z 2006 roku, który w tytule zawierał nazwę marki oraz wulgaryzm, a w treści nieprzychylny wpis na temat jednego z artykułów tego znanego producenta, wyświetlał się w TOP10 wynikach wyszukiwania na frazę, która odnosiła się do nazwy marki. Dość popularna nazwa mogła być wpisywana w Google przez każdego – również dzieci. Autor tekstu na blogu opowiedział o sytuacji, gdy po przyrządzeniu produktu tej firmy spotkało go rozczarowanie – to podsumowanie w bardzo ogólnym i delikatnym ujęciu.

W rzeczywistości, w tekście nie brakowało wulgaryzmów, a czytając go, można było wyczuć rosnącą frustrację, zahaczającą również o ustrój polityczny i filozoficzne rozważania. Niektórzy opinię blogera (choć wówczas blogosfera nie była rozwinięta na takim poziomie, to i tak mogła kształtować światopogląd odbiorców) traktowali poważnie, inni z przymrużeniem oka. U jednych opinia na temat firmy nie zmieniła się, u drugich – wręcz przeciwnie. Tekst do dzisiaj jest dostępny w sieci.

Jednak obecnie, wpisując nazwę tej firmy, na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w Google możemy znaleźć kilka witryn producenta, profile w mediach społecznościowych, a także inne portale – na pewno bez wulgaryzmów w tytule ani nieprzychylnych komentarzy w treści. Jak to się stało? Czy artykuł został usunięty przez autora? A może roboty Google stwierdziły, że treść nie jest znacząca? Nic z powyższych! Taki efekt można uzyskać za pomocą pozycjonowania wizerunkowego i przemyślanych działań SEO.

Na czym polega pozycjonowanie wizerunkowe?

Usługa pozycjonowania wizerunkowego to nie tylko techniczne umiejętności oraz znajomość branży SEO. To także wiedza na temat marketingu internetowego i public relations. Na ten proces składa się kilka czynników.

Analiza

W pierwszej kolejności należy dokładnie przejrzeć Internet w poszukiwaniu negatywnych komentarzy. Działania obejmują zarówno strony w wyszukiwarce Google, jak i profile w mediach społecznościowych.

Weryfikacja opinii

Po analizie sytuacji należy podjąć kroki, które mogą doprowadzić do usunięcia nieprzychylnych referencji. Wówczas agencja SEO sprawdza, czy zamieszczone informacje są wiarygodne i, jeśli istnieją przesłanki, że tak nie jest, kieruje prośbę do administratora portalu o weryfikację opinii, które mogą być manipulacją. W niektórych serwisach jest również możliwość zgłoszenia danej opinii bez konieczności kontaktu.

Ocieplenie wizerunku

Dla zwiększenia wiarygodności przedsiębiorstwa tworzy się branżowe, promocyjne artykuły, dzięki którym będzie można podkreślić wartości wyznawane przez dane przedsiębiorstwo. Za pomocą takich artykułów buduje się dobrą reputację oraz kształtuje pozycje w danej branży.

Pozycjonowanie

Dopiero po wykonaniu powyższych działań ważne jest odpowiednie pozycjonowanie stron, na których znajdują się wartościowe treści dotyczące branży, firmy czy oferty. Na potrzeby tych działań można tworzyć dedykowane serwisy, które będą agregować treści tego typu.

Proces ten mogą wesprzeć kampanie PPC, które pozwalają zaznajomić użytkowników z innymi źródłami wiedzy na temat firmy i jej oferty.

Dla kogo pozycjonowanie wizerunkowe?

To rozwiązanie przede wszystkim dla firm i marek, które zmagają się ze złym wizerunkiem w Internecie – bez względu na to, czy ocena jest prawdziwa czy komentarz został wystawiony pod wpływem emocji.

Jednak nie tylko ci, którzy otrzymali negatywne komentarze, dbają o swoją reputację. Czasem niektóre przedsiębiorstwa korzystają z elementów pozycjonowania wizerunkowego zupełnie naturalnie, aby zwiększyć rozpoznawalność swojej marki w sieci. Bardzo często te działania są jednym z elementem szeroko pojętego pozycjonowania. Między innymi Grupa TENSE dba o opinie swoich klientów, poprzez propagowanie nazwy firmy w serwisach NAP, publikację artykułów opisujących działalność partnerów biznesowych. Niezależnie czy w procesie pozycjonowania bądź w ramach działań na rzecz wizerunku marki, warto przemyśleć, czy omówione działania nie będą potrzebne naszej firmie, a następnie zastanowić się nad wyborem agencji lub samodzielnie zadbać o dobrą opinię dla swojego biznesu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ